Az aranykor primadonnáinak botrányai
2018. június 27. írta: BP Romantikája

Az aranykor primadonnáinak botrányai

Három csodálatos színésznő, akik nemcsak tehetségükkel, de szaftos szerelmi kalandjaikkal is kitűntek kortársaik közül. Emlékezzünk Blaha Lujza, Jászai Mari és Fedák Sári botrányos viszonyaira és életére.

blaha_lujza_es_ujhazy_ede.jpg

forrás: wikipedia, Blaha Lujza

Blaha Lujza, a nemzet csalogánya csakis tehetségének és gyönyörű hangjának köszönhette, hogy az aranykor viktoriánus erkölcseit követő társaság nem vetette ki soraiból. Bár a színésznőknek, primadonnáknak jobban elnézték a szerelmi afférokat és a titkos viszonyokat, Blaha Lujza még ebben is élen járt. Élete folyamán 3-szor házasodott, de csak első férje nevét viselte élete végéig. Névadó hitvese 3 évvel a házasságkötésük után elhunyt, így a csodás hanggal megáldott színésznő már 19 éves korában megözvegyült. De a szerelmet ekkor sem vetette meg, 1874-ben egy törvénytelen viszonyából fiúgyermeke született és máig tisztázatlan, hogy ki is lehetett a vérszerinti apja. A keresztlevélre eredetileg egy akkori politikus, Máday Sándor nevét írták, míg mások szerint második férje, Soldos Sándor lehetett a fiú apja. Mindenesetre a fiút végül Blaha Lujza leánykori vezetéknevére, a Reindl-re keresztelték. Bizonyos források szerint az ifjú Zichy Jenő gróf lehetett ez a hősszerelmes, aki a vagyonát kockáztatta volna a viszony felvállalásával, mások nagyváradi lovaglópartnerével, Bölönyi Józseffel hozták hírbe, de a legtöbben úgy vélik, hogy kedves színésztársa, Tamássy József lehetett a szeretője éveken keresztül és egyben a gyermek apja. Az igazság úgy tűnik, hogy már soha nem derül ki, Blaha Lujza élete végéig megőrizte ezt a titkot. A körülrajongott színésznőt egyébként sem érdekelte nagyon a közerkölcs, egyszer például nem átallott egyenesen a színpadról köszönetet mondani a nőgyógyászának, aki a saját konyhaasztalán távolította el a primadonna petefészek-cisztáját. Mindezek ellenére a nemzet csalogányát szerették és tisztelték, teret neveztek el róla még életében, illetve halálakor kormányfőknek kijáró ceremóniával temették el.

 389px-jaszai_mari_gertrudis.jpg

forrás: Wikipédia, Jászai Mari

Ahogyan Blaha Lujzát imádták a zenés darabok világában, úgy kortársa, a vele egyidős Jászai Mariszintén óriási sztár volt a tragédiák színházaiban. Az általa megformált szerepeiről, Gertrudisáról, Évájáról vagy épp Antigonéjéről ódákat zengett a sajtó, a bulvár pedig a viszonyairól számolt be hasonló lelkesedéssel. Nem volt titok, maga a színésznő sem titkolta, hogy keresi a hozzá méltó társat, ezért sorra gyűjtötte a férfiskalpokat. Férjnél csupán két évig volt, Kassai Vidor színész-festő volt a hitvese, aki állítólag csodálatos könyvtárával és széles körű műveltségével vette le lábáról Jászai Marit. Szexuális éhsége állítólag kielégítethetetlen volt, számtalan ismert ember megfordult az ágyában, így Feszty Árpád, később Reviczky Gyulával, a szerencsétlen sorsú költővel folytatott több éves viszonyt, akit otthagyott egy nála 20 évvel fiatalabb íróért, Szomory Dezsőért. A középkorú nő ugyanis rajongott a fiatal férfiakért. Már 60 éves is elmúlt, amikor beleszeretett a nála 30 évvel fiatalabb orvosba, Plesch Jánosba, aki az utolsó nagy szerelmet hozta el az idősödő színésznő életébe. Hosszas betegség után 70-es évei közepén hunyt el a nemzet tragikája, akinek nem sikerült hozzá méltó férfipárt fellelni sem a színpadon, sem az életben, ahogyan írta naplójában.

 fedak_sari-001.jpg

Forrás: Wikipédia, Fedák Sári

A következő színésznői nemzedék legnagyobb csillaga minden bizonnyal Fedák Sárivolt, aki a századforduló után kezdte színészi pályáját. Bár a hangja feledhető volt, mégis nézők ezrei rajongtak érte, főként határozott fellépése, előadói módja és erotikus kisugárzása miatt. Ady Endre mellett megihlette a teljes írói művészvilágot, de leginkább Molnár Ferencet, akivel több, mint egy évtizedig vadházasságban élt. Szerelmi viszonyait a korabeli sajtó rendszeresen kitárgyalta, bár az is igaz, hogy Sári szívesen is nyilatkozott erről, hiszen már akkor tudatosan használta a bulvár eszközöket imázsépítésre és a népszerűségének növelésére. A férfiak mellett két másik gyöngéje volt, állítólag imádott kártyázni, az Ultiban ennek emlékére máig Fedák Sárinak nevezik a legmagasabb szintű kontrát. Ezen kívül imádta a politikát is, emiatt kétszer is megjárta a börtönt: először a Tanácsköztársaság után a vörös forradalmi tevékenysége miatt csukták le pár évre, később a II. Világháborút követően a Szálasi rendszer nyílt támogatása miatt került börtönbe. Sajnos népszerűségét és ismertségét teljesen elvesztette, kitelepítésben, Nyáregyházán hunyt el teljes szegénységben az 50-es évek közepén.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bpromantikaja.blog.hu/api/trackback/id/tr9914057946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mzm60 2018.07.07. 06:16:47

Részlet Vörös Tibornak a Fedák Sáriról írott könyvéből:
„1954 tavaszán, amikor már enyhült a politikai elnyomatás, Fedák Sári újbóli fellépése ismét napirendre került.
Szendrő Józsefet bízták meg, hogy a Váci úton, munkáskerületben színházat igazgasson. A mai József Attila Színház, Déryné Színház néven készült az ünnepélyes megnyitásra.
A humánus természetű Békeffi István és felesége, a népszerű Turay Ida minden este gyúrták a Fészekben Szendrő Józsefet, hogy szerződtesse Fedák Sárit. A közkedvelt házaspár nagy rajongója volt Fedáknak. Fedák is szerette őket. Békeffiék egyébként legfőbb támogatói voltak nyáregyházi nyomorában.
Az én feladatom volt kipuhatolni, mit szól Zsazsa az ötlethez – írja Vörös Tibor, aki egyébiránt Fedák Sári keresztfia volt – és mi volna az a szerep, amelyben annyi év után szívesen lépne ismét a színpadra?
Zsazsa a „Nagymama” címszerepét választotta.
A mű átdolgozását Békeffi István azonnal megkezdte.
Négyesben érkeztünk meg a Turay házaspár kocsiján Nyáregyházára. Zsazsa olyan volt, mint a versenyló, ha ismét füvet érez a lába alatt. Friss lett, nevetős, húsz évet fiatalodott, mint életében mindig, ha színpadra lépett. A hívó kürt "hallali" szavára meglódult a fantáziája. Élt, szellemesen villogott, és máris osztotta a szerepeket.
- Szeniczky báró Ajtay Bandi lesz, a szép ezüst hajával és gordonka hangjával, amelyre 25 évvel ezelőtt figyeltem fel, mikor Szegeden vendégszerepeltem. Jób Daninak nem hagytam békét, míg nem szerződtette a Vígszínházhoz. Tódorka Szilárd Pethes Sándor szerepe. Langó Szerafin szerepére pedig hét vármegyében sem találnánk jobbat Somogyi Nusinál. Ö is az én szárnyaim alatt indult el, még Szibill-koromban. Márta pedig a szépséges kis Mednyánszky Ági lenne, aki utolsó felfedezésem volt, az Őfelsége a mama című operettben. No, akkor még kell egy nagyon jó színésznő, a kotnyeles, mindenbe beleszóló kis cseléd. Trézsi szerepére. Az pedig ki más is lehetne, ugye csak te Dusikám ...
- Mint a Turay Ida - vette át a szót mennyei derűvel Dusika."

Fedák Sárit mindenki, még a korabeli sajtó is "Zsazsának" hívta...
süti beállítások módosítása